Sernik nowojorski

Najwspanialsze w tym serniku jest to, że nie wyrasta jak głupi, żeby później opaść i popękać. Dzięki temu, że piecze się go w kąpieli wodnej wyrasta sobie niewiele, nigdzie się nie zapada i po upieczeniu wygląda idealnie. Uda się każdemu, nawet nowicjuszowi, to sprawdzone. Smakuje bardzo dobrze. Ma tylko jedną wadę – jest bardzo sycący. Nawet mój mąż po dwóch kawałkach miał dosyć, a to naprawdę bardzo rzadkie zjawisko. Z drugiej strony ta wada może być zaletą. Starczy dla większej liczby osób lub na dłużej.
Do klasycznego sernika nowojorskiego jako spód używa się rozkruszonych herbatników z roztopionym masłem. Masę serową robi się z lekko solonych serków typu philadelfia. Kiedyś uwielbiałam ten serek, ale od kiedy uważniej przyglądam się składnikom zdecydowanie wolę inne wyroby jak "almette" czy "twój smak". Warto serek wzbogacić domowej produkcji cukrem waniliowym i sokiem z cytryny. Dodaje się także śmietanę. Ja użyłam śmietany jogurtowej, zamiast 18% i wybór był trafiony. Taką samą śmietanę zastosowałam do polewy, którą po upieczeniu i ostudzeniu wylewa się na ciasto.
Do pieczenia użyłam okrągłej blachy o średnicy 24 cm. Nie miałam już większej, żeby wlać do niej wrzątek i piec w niej sernik. Wrzącą wodę wylałam zatem na prostokątną formę(podstawkę) z piekarnika i w ten sposób piekłam ciasto. Piecze się jak każdy sernik dosyć długo - 30 minut w  175 st. C i 45 minut w 125 st. Po wyłączeniu piekarnika najlepiej jeszcze około 10 minut potrzymać sernik przy zamkniętych drzwiczkach. Następnie studzić przy uchylonych.
Po wystudzeniu i polaniu wsadza się je do lodówki, najlepiej na całą noc. Spróbuj koniecznie.

sernik nowojorski
Składniki:
spód:
  • 200 g herbatników maślanych,
  • 100 g stopionego masła;
masa serowa:
  • około 1050 g serka typu almette,
  • szklanka cukru pudru,
  • 2 łyżki cukru waniliowego,
  • 5 jajek,
  • 100 g śmietany (18% lub jogurtowa),
  • 3 łyżki soku z cytryny,
  • 3 łyżki maki pszennej;
polewa:
  • 180 g śmietany,
  • 4 łyżki soku z cytryny,
  • 3 łyżki cukru pudru;

Rozgrzać piekarnik do temperatury 175 st. C.
Masło rozpuścić w garnku. Herbatniki zmielić blenderem lub rozkruszyć tłuczkiem. 


Do herbatników dolać masło. Wymieszać. 


Masę ciasteczkową ułożyć ścisło łyżką na wysmarowaną masłem lub wyłożoną papierem blachę. Odstawić do lodówki.
Serki, cukier, mąkę wymieszać mikserem. Dodać sok z cytryny. Wymieszać. 


Następnie dodawać pojedynczo jajka i po każdym miksować masę przez chwilę. Na końcu dodać śmietanę i wymieszać na niskich obrotach.


Masę serową wylać na ciasteczkowy spód. Wstawić ciasto do piekarnika. 
Wylać na blachę, na której stoi wrząca wodę. 


Piec przez 30 minut. Po tym czasie zmniejszyć temperaturę do 125 st. C i piec jeszcze około 45 minut.
Studzić przy uchylonych drzwiczkach piekarnika.
Gdy ostygnie przygotować polewę. Wymieszać energicznie śmietanę, sok z cytryny i cukier. 


Przygotowaną polewę przelać na ciasto.

Sernik włożyć do lodówki na całą noc.

Komentarze