Ciasto czekoladowe z wiśniami

Jakiś czas temu robiąc brownie pomyślałam sobie o naszym poczciwym murzynku (mam nadzieję, że w przypadku ciasta taka nazwa nie obraża nikogo). Dawno go nie piekłam, a przecież nie jest gorszy od amerykańskiego odpowiednika. Może nawet lepszy, bo zamiast używać gotowej czekolady bazuje się w nim na kakao. W każdym razie obiecałam sobie, że upiekę go z jakimiś owocami i to jeszcze w tym sezonie. Sposobność się nadarzyła. Jako owoc do ciasta wybrałyśmy wraz z moją córeczką wiśnie. Czekolada komponuje się z nimi doskonale. No dobra nam niepoprawnym łasuchom czekolada pasuje praktycznie do wszystkiego, ale padło na wiśnie ;)
Murzynek to szybkie i proste do wykonania ciasto. Czas jego zrobienia wydłuży się przez wiśnie, które trzeba opłukać i wydrylować. Warto jednak dołożyć trochę pracy, bo dzięki owocom ciasto zyskuje na smaku.
Pamiętam, że kiedyś do murzynka obowiązkowy u mnie w domu był aromat migdałowy. Tym razem jednak darowałam sobie polepszacza smaku.
Przez gapiostwo zapomniałam oprószyć wiśnie mąką i wszystkie poszły na spód ciasta. Mój mąż uznał jednak, że tak jest nawet lepiej. Jego zdaniem kwaśne wiśnie na dnie lepiej kontrastują ze słodkim ciastem, a nie przeplatają się z nim jakby to miało miejsce przy rozproszeniu obsypanych mąką owoców. Ten to zawsze umie mnie pocieszyć.
Namawiam do spróbowania.

Ciasto czekoladowe z wiśniami

Składniki:
  • kostka masła,
  • 2 szklanki cukru,
  • ½ szklanki mleka,
  • 3 łyżki kakao,
  • 3 jajka,
  • 2 szklanki mąki,
  • łyżka proszku do pieczenia,
  • około pół kilograma wiśni;

Masło, cukier, mleko i kakao rozpuścić w garnku. Lepiej użyć troszkę większego garnka, by później móc w nim przygotować resztę. Składniki zagotować. 


Odlać ½ szklanki na polewę. Zawartość garnka pozostawić do przestudzenia.
W międzyczasie można opłukać i wydrylować wiśnie.
Z jajek oddzielić białka od żółtek. Żółtka wbić do przestudzonej masy kakaowej. Z białek ubić pianę dosypując szczyptę soli.
Do masy wsypać jeszcze mąkę z proszkiem do pieczenia. Składniki połączyć przy pomocy miksera.
Na końcu wrzucić wiśnie i piane z białek. Delikatnie wymieszać. 


Ciasto przelać do blachy keksówki . Ja używam dwóch silikonowych foremek o długości 20 cm.
Piec około 30-35 minut w temperaturze 180 st. C.
Po ostudzeniu ciasto polać pozostałą polewą.


Komentarze