Gruszlotka

Podczas rodzinnego obiadu, w składzie rozszerzonym o moją Mamę, Siostrę i Szwagra padł pomysł zrobienia ciasta na wzór szarlotki, z tym, że z gruszkami. Wydawało się to nam takie oryginalne. Było wspólne nazywanie ciasta gru… gruszotka, gruszlotka.  Spore było moje zdziwienie, gdy kilka dni później wpisałam nazwę gruszlotka w wyszukiwarkę i znalazłam tam wiele przepisów. Wszystko, co dobre zostało już wymyślone i wykonane. Na wszelki wypadek do żadnego przepisu nie zajrzałam. Nie chciałam się sugerować, tylko stworzyć coś naszego. Podejścia do tego ciasta były dwa. Pierwsza koncepcja to dodanie do gruszek pół na pół imbiru i cynamonu. Za imbirem nie przepadamy, za to dobrze pasuje do tych owoców. Dużą ilością cynamonu nie chciałam za mocno pójść w stronę szarlotki. Gruszki pokroiłam w kostkę, zamiast zetrzeć i poddusiłam je z przyprawami. Powiem szczerze, ciasto było poprawne, ale szału nie było. Serio po zjedzeniu jednego kawałka, nie miałam ochoty na następny. Na dodatek ciasto ciężko się kroiło. W drugiej wersji posmakowało nam zdecydowanie bardziej. Gruszki zostały starte, doprawione imbirem i cynamonem w zdecydowanej przewadze. Wyszło tak jak nie chciałam, czyli mocno podobne do szarlotki, ale za to pyszne. Taką wersję gruszlotki śmiało możemy polecić. Jeden jej kawałek to mało. Oto przepis:


Składniki:
Ciasto:
  • 3 szklanki maki krupczatki
  • łyżeczka proszku do pieczenia,
  • 200 g masła,
  • ½ szklanki cukru pudru,
  • 3 łyżki cukru waniliowego,
  • 2 jajka,
  • 2 łyżki śmietany (18%) lub jogurtu naturalnego typu greckiego;
Masa gruszkowa:
  • około 2 kg gruszek (nie za miękkich, nie za twardych),
  • 1 łyżeczka imbiru,
  • 2 łyżeczki cynamonu,
  • opcjonalnie 3-4 łyżki cukru;
Dodatkowo
  • łyżka bułki tartej;

Mąkę z proszkiem do pieczenia połączyć z masłem. Można zagniatać lub użyć miksera.


Do lekko połączonej masy dodać cukier (puder i waniliowy), 2 jajka oraz dwie łyżki śmietany lub jogurtu. 


Składniki zagnieść na jednolitą masę. Podzielić na dwie części, większą i mniejszą. Owinąć folią aluminiową. 


Większą włożyć do lodówki, mniejszą do zamrażarki.
Gruszki umyć, obrać i zetrzeć na tarce o grubych oczkach. Doprawić imbirem, cynamonem, ewentualnie cukrem. Przełożyć do garnka i dusić na małym ogniu, mieszając co chwila przez około 10-15 minut. 

Odstawić.
Na wysmarowaną tłuszczem formę (lub wyłożoną papierem) wyłożyć równomiernie ciasto z lodówki. Posypać łyżką bułki tartej, co zapobiegnie przesiąknięciu soku z gruszek do ciasta.


Na ciasto wyłożyć gruszki. Na wierzch zetrzeć mniejszą część ciasta (z zamrażalki).


Piec około 40 minut w temperaturze 175 st. C.

Komentarze