Makowe babeczki

Przepis inspirowany ciasteczkami o nazwie baletki – okrągłe biszkopty z makiem złączone marmoladą. Pamiętam, że kiedyś je bardzo lubiłam. Postanowiłam zrobić coś w tym stylu w formie babeczki, czyli szybciej i prościej. Wykombinowałam to z myślą o Świętach. Mam nadzieję, że nie jestem jedyną osobą, która nawet nie próbuje robić tradycyjnego makowca. U mnie przeciwwskazań jest kilka. Po pierwsze jak masa makowa to obowiązkowo rodzynki, a one do lubianych przeze mnie nie należą. Po drugie przygotowanie takiej masy makowej i mielenie jej jest  zbyt pracochłonne jak na mój gust. Z kolei do zakupu gotowej masy ogromnie zniechęca przestudiowanie jej składu. Po trzecie za makiem nie przepadamy ja i Maja. Jedyny sympatyk maku to mój mąż, ale też jakoś nigdy się szczególnie o makowca nie upomina. Zresztą na takowy w Święta zawsze może liczyć u swojej mamy. W tym roku, jednak ze względu na ten blog powstał przepis, który może wykorzystać każdy. Nada się i dla zapracowanych i dla leniuszków i dla zwykłych łakomczuszków. Standardowa procedura mieszamy w jednym naczyniu składniki mokre, w drugim suche. Mieszamy oba. Nakładamy do foremek, w środku umieszczając łyżkę dżemu. Pieczemy, studzimy, lukrujemy. Proste i smaczne.  Polecamy.

makowe babeczki
Składniki:
  • 1,5 szklanki mąki pszennej (ok 250 g),
  • 1 łyżeczka sody,
  • ¾ szklanki cukru (110 g),
  • ¾ szklanki maku (110 g),
  • 2 jajka,
  • 1 szklanka maślanki,
  • ½ szklanki oleju (115 g),
  • 17 łyżek dowolnego dżemu lub konfitury;
lukier:
  • 2 łyżki soku z pomarańczy,
  • 1 szklanka przesianego cukru pudru (około 170 g);

Do miski wsypać suche składniki, czyli: mąkę, sodę, cukier i mak. Zamieszać. Do innego naczynia wlać mokre składniki: jajka, maślankę i olej. Również wymieszać. Do suchych wlać mokre i mieszać do połączenia.


Do foremek nakładać łyżkę ciasta, na niej łyżeczkę dżemu i przykrywać ciastem do ¾ wysokości foremki.


Piec około 20 minut (do zbrązowienia) w temperaturze 175 st. C.


Po upieczeniu ostudzić.
Przygotować lukier. Do przesianego cukru pudru wlać sok z pomarańczy  i energicznie wymieszać. Gdyby uzyskany lukier okazał się zbyt jasny proponuje dosypać jeszcze łyżkę, czy dwie cukru. Przygotowanym białym lukrem polać babeczki.

 Wyszło 17 babeczek.

Komentarze