Maślane ciasteczka

Swojego czasu oszaleliśmy na punkcie maślanych ciasteczek. Kupowałam je w naszej lokalnej piekarni. Miały kształt serduszek i niebiański maślany smak z wyczuwalną domieszką soli. Pychota. Nie przypuszczałam nawet, że kiedyś uda mi się wykombinować przepis na ciastka, choć w połowie tak dobre jak te kupowane. Jednak udało się. W moim przepisie jest troszkę mniej soli, niż w pierwowzorze, a same ciasteczka są zdecydowanie bardziej kruche. Świadomie użyłam do nich mąki krupczatki. Są cudowne, przepyszne. Do tego ten uroczy kształt małych serduszek. Postawić miseczkę z tymi ciasteczkami na stole i znikną w kilka chwil.
Ciasteczka są proste do zrobienia. Ciasto zagniata się bardzo szybko. Następnie trzeba je schłodzić w lodówce przez minimum 2 godziny. Po tym czasie dzieli się je na mniejsze porcje, rozwałkowuje na blacie obficie posypanym mąka. Zresztą wierzch ciasta też proponuje posypać. Do posypywania użyłam już zwykłej mąki pszennej. Ciasto wałkujemy tak na grubość 1 cm, oczywiście mniej więcej, bo przecież z linijka się go nie mierzy. Generalnie lepiej, żeby było ciut grubsze, niż chudsze. Wykrawa się kształty i piecze. Przy pieczeniu trzeba uważać, bo 10 minut to absolutne maksimum. Najlepiej stać przy piekarniku i wyjmować na bieżąco te ciastka, które już zaczynają się rumienić, a na ich miejsce wkładać surowe. Nie trzeba też mieć specjalnej foremki, choć kształt serduszek dodaje im uroku. Na dobrą sprawę można też kółka jakąś małą szklaneczką wykrajać. Zresztą, przyznam się. Ja nie mam foremki w kształcie serduszek. Nasza Anielcia ma taką plastikową zabawkę w kształcie serduszka (zresztą z kuchennych akcesoriów), pożyczyłam ją sobie. Dokładnie wymyłam i tak powstały nasze serduszka. Do większych serduszek wykorzystałam plastikowe opakowanie po cukierkach. Najważniejsza jest chęć, jak ona jest to można wszystko. ;-)

maślane ciasteczka
Składniki:
  • 200 g miękkiego masła,
  • ¾ szklanki cukru (150 g),
  • 2 łyżki cukru waniliowego,
  • łyżka ekstraktu waniliowego,
  • 2 jajka,
  • 2 i 1/3 szklanki mąki krupczatki (400 g),
  • ½ łyżeczki soli;

Wymieszać masło z cukrem zwykłym i waniliowym. Dodać jajka i ekstrakt, wymieszać. 


Wsypać mąkę i sól. Ze wszystkich składników zagnieść ciasto.


Owinąć folią i wstawić do lodówki na minimum 2 godziny.


Ciasto podzielić na dwie części. Posypać blat/stolnice oraz wierzch ciasta mąką pszenną i rozwałkowywać na grubość około 1 cm. Wykrajać foremkami i kształty. 


Następnie układać (zachowując lekki odstęp) na blaszce wyłożonej papierem. 
 Piec w temperaturze 175 st. C przez około 10 min, do lekkiego zrumienienia.

Komentarze

  1. Super, wyglądają bardzo smacznie i taki prosty przepis, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słusznie zauważyłaś, że przepis jest bardzo prosty. Dziękuję i również pozdrawiam. :-)

      Usuń

Prześlij komentarz